FAMILY-SCHOOL RELATIONS. CREATION OF A SCHOOL OF PARENTS. DEVELOPMENT OF THE DIAGNOSTIC PHASE
DOI:
https://doi.org/10.17398/Keywords:
Familia, Escuela, Educación no formal, PlanificaciónAbstract
This work is introduced in the debate of the relations of responsibility, empowerment and collaboration between family and school. For this, an experience has been carried out that evaluates the possibilities of creating a School for Parents in the school reality of a public educational center for Infant and Primary Education in the Autonomous Community of Extremadura. For this, the development of the diagnostic phase has been carried out following the model of Ricoy and Feliz (2002), with techniques and instruments for the collection and analysis of data typical of the case study methodology. Teachers, fathers, mothers and the AMPA have been the subject of interviews and questionnaires. Complementing their testimony with an analysis of documentation related to the center to obtain a more complete vision of the object of study. Finally, the results reflect the certain possibility of starting to create the aforementioned school of Parents. However, certain convictions and high doses of intrinsic motivation are essential for the project to move towards the desired success.
Keywords: Family; schools; Nonformal education; Planning.
Downloads
References
Álvarez, C. y San Fabián, J. L. (2012). La elección del estudio de caso en investigación educativa. Gazeta de antropología 28 (1), 1-13
Andrés, S. y Giró, J. (2016). El papel y la representación del profesorado en la participación de las familias en la escuela. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 61-71.
Andrés-Viloria, C. y Fernández-González, A. (2016). Las prácticas de crianza de los padres: su influencia en las nuevas problemáticas en la primera infancia. Revista nacional e internacional de educación inclusiva, 9 (1), 30-42
Arias, P. (2009). Los beneficios de la intervención con las familias en el funcionamiento del centro escolar en V. Cagigal (Ed.), La orientación educativa en el ámbito escolar (pp. 141-152). Madrid: Universidad Pontificia de Comillas.
Belmonte, M. L., Bernárdez-Gómez, A. y Mehlecke, Q. T. C. (2020). La relación familia-escuela como escenario de colaboración en la comunidad educativa. Revista Valore, 5, 5025.
Calvo, M. I., Verdugo, M. A. y Amor, A. M. (2016). La Participación Familiar es un Requisito Imprescindible para una Escuela Inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10 (1), 99-113.
Cano, R. y Casado, M. (2015). Escuela y familia. Dos pilares fundamentales para unas buenas prácticas de orientación educativa a través de las escuelas de padres. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18 (2), 15-27.
Collet-Sabé, J. (2020). Les relacions entre l'escola i les famílies des d'una perspectiva democràtica: eixos d'anàlisi i propostes per a l'equitat. Educar, 56(1), 241-258.
Colom, A. J. (1998). Planificación y evaluación de la educación no formal en A. J. Colom, Educación no formal. Barcelona: Ariel Educación.
Crisol, E., Martínez, J. y El Homrani, M. (2015). Condiciones didáctica y organizativas. Revista nacional e internacional de educación inclusiva, 8 (3), 254-270.
Cubo, S. (2011). Fundamentación epistemológica del método científico en S. Cubo, B. Martín y J.L. Ramos (coords.), Métodos de investigación y análisis de datos en ciencias sociales y de la salud. Madrid: Pirámide.
De Jorge, Mª. E. (2012). Familia y Educación. Guía práctica para Escuelas de Padres y Madres eficaces. Murcia: Región de Murcia.
Domingo, J. (1995). Las Escuelas de Padres en los centros escolares: catalizadoras de formación permanente y desarrollo organizativo. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24, 183-192.
Enterena, Mª.S. y Soriano, A. (2003). Escuela de padres en E. Guervilla, Educación familiar: nuevas relaciones humanas y humanizadoras (pp. 143-154). Madrid: Narcea.
Estébañez, J.C. (1995). Familia y éxito escolar en V. Llorent, (ed.), Familia, Comunicación y Educación (pp. 115-130). Sevilla: Kronos,
Galán, A. (2009). La influencia del grado de competencia familiar en el desarrollo educativo del niño. En: V. Cagigal (ed.), La orientación educativa en el ámbito escolar (pp. 23-78). Madrid: Universidad Pontificia de Comillas.
Garreta, J. (2015). La comunicación familia-escuela en Educación Infantil y Primaria. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8 (1), 71-85.
Hernández, Mª. A. y López, H. (2006). Análisis del enfoque actual de la cooperación padres y escuela. Aula Abierta 87, 3-26.
López, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. XXI Revista de Educación, 4, 167-179.
López, H. (2004). Padres y alumnos ante el valor de la responsabilidad. Educatio, 22, 187-205.
Lozano-Rodríguez, I. y Valero-Aguayo, L. (2017). Una revisión sistemática de los programas de entrenamiento a padres. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes. Artículo en prensa. Recuperado de http://www.revistapcna.com/sites/default/files/16-22.pdf
Martínez, R. A., Álvarez, L. y Pérez, M. H. (2014). La percepción de padres y madres en el ejercicio del rol parental. International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD Revista de Psicología, 1 (6), 47-56.
Mérida, R. (2002). Un espacio de encuentro entre la escuela y las familias: la escuela de madres y padres. Revista de Ciencias de la Educación, 192, 441-467.
Moreno, A., Ortega, M. y Gamero-Burón, C. (2017). Los modelos familiares en España: reflexionando sobre la ambivalencia familiar desde una aproximación teórica. Revista Española de Sociología RES, 26 (1), 1-19.
Munárriz, B. (1992). Técnicas y métodos en Investigación Cualitativa en J. M. Muñoz y E. Abalde, Metodología Educativa I (pp. 101-116). La Coruña: Servicio de Publicaciones de la Universidad Da Coruña.
Muñoz, M. (2009). Las familias y su relación con los centros escolares en: V. Cagigal (ed.), La orientación educativa en el ámbito escolar (pp. 41-52). Madrid: Universidad Pontificia de Comillas.
Murillo, F. J. y Hernández-Castilla, R. (2020). ¿La implicación de las familias influye en el rendimiento? Un estudio en educación primaria en América Latina. Revista de Psicodidáctica, 25(1), 13-22.
Navas, G. (2014). La motivación de los niños del 2º ciclo de E. I. según la visión de sus padres. International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD Revista de Psicología, 1 (6), 267-276.
Oliva, A. y Palacios, J. (1998). Familia y escuela: padres y profesores en M. J. Rodrigo y J. Palacios Familia y desarrollo humano (pp. 333-352). Madrid: Alianza Editorial
Pérez De Guzmán, Mª. V. (2002). Familia y escuela: ¿dos mundos inconexos? Cuestiones Pedagógicas. Revista de Ciencias de la Educación, 16, 205-220.
Quintana, J. Mª. (1993). Filosofía de la educación familiar en J. Mª. Quintana, Pedagogía familiar (pp. 73-84). Madrid: Narcea.
Ramírez García, A. y Aguaded-Gómez, I. (2020). E-parenting+” a través de una Escuela de Familias: Formación parental como transferencia desde la investigación. Icono14, 18(2), 353-378.
Ricoy, Mª. C. y Feliz, T. (2002). Estrategias de intervención para la Escuela de Padres y Madres. Educación XXI, 5, 171-197.
Rodríguez Bustamante, A., Vicuña Romero, J. J. y Zapata Posada, J. J. (2021). Familia y escuela: educación afectivo-sexual en las escuelas de familia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (63), 312-344.
Romero, Mª. M. (2005). Escuela de Padres. Educación y Futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, 12, 41-50.
Sarramona, J. (1998). La evaluación de programas en educación no formal. En J. Sarramona, Educación no formal. Barcelona: Ariel Educación.
Sarramona, J. (2000). La familia como institución social y educativa en J. Sarramona, Teoría de la educación. Reflexión y normativa pedagógica. Barcelona: Ariel Educación.
Sarramona, J. (2004). Participación de los padres y calidad de la educación. Estudios sobre Educación, 6, 27-38.
Simón, C., Giné, C., y Echeita, G. (2016). Escuela, Familia y Comunidad: Construyendo Alianzas para Promover la Inclusión. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10 (1), 25-42
Vázquez, G. (1998). La educación no formal y otros conceptos próximos en G. Vázquez, Educación no formal (pp. 11-28). Barcelona: Ariel Educación.
Vila, I. (2003). Familia y Escuela dos contextos y un solo niño en C. Alfonso, La participación de los padres y madres en la escuela (pp. 27-38). Venezuela: Laboratorio Educativo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Campo Abierto, Journal of Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.