Virtual international academic mobility in the framework of the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/0213-9529.43.1.33

Keywords:

international cooperation, COVID-19, universities, students, international educational exchange

Abstract

Academic internationalization has as its objective the acquisition of skills that allow interacting effectively in the context of globalization. The propagation of COVID-19 restricted student mobility but increased the opportunity to experience the exchange without displacement. Thus, this investigation aims to reconstruct the experience of virtual international academic mobility. A retrospective systematization of experiences was carried out using a semi-structured interview (hermeneutic analysis) with a reflective approach. A convenience sample was selected in a physiotherapy course (Brasil and Colombia): 10 students, ten professors, two coordinators, and three members of the internationalization department. The mobility required didactic and methodological adjustments in the contents and evaluation adapted to the available technology. Teachers reported fear of not achieving their goals due to the language. On the other hand, students showed satisfaction and good academic performance and highlighted this alternative as the only possible one due to economic limitations. The main motivation for mobility was the experimentation of new experiences and the main barrier to language. Virtual mobility offers access, growth, and transformation opportunities.

Key Words: international cooperation; COVID-19; universities; students; international educational exchange.

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Author Biographies

  • Esther Cecilia Wilches-Luna, Profa, Universidad del Valle

    Profesor Universidad del Valle (Colombia), Facultad de Salud, Escuela de Rehabilitación Humana, Coordinadora do Programa Académico de Fisioterapia. Especialista en Fisioterapia Cardiorespiratoria, InCor - Instituto do Coração do HCFMUSP. Doctorado en Ciencias, Faculdade de Medicina de Riberão Preto, Universidade de São Paulo (FMRP-USP). Grupo de Investigacion Ejercicio y Salud Cardiopulmonar.

  • Cecilia Andrea Ordóñez-Hernández, Profa., Universidad del Valle

    Docente Escuela de Rehabilitación Humana Facultad de Ciencias de la Salud, Docente Investigadora Universidad Libre Seccional Cali. Doctora en Ciencias de la Salud en el Trabajo (Universidad de Guadalajara Mx,  Magister en Salud Ocupacional – Fisioterapeuta (Universidad el Valle, Colombia).

  • Carolina Rodríguez Manjarrés, Universidad del Valle

    Coordinadora de la Oficina de Asuntos Internacionales de la Facultad de Salud de la Universidad del Valle. Profesora del Programa Académico de Odontología y Posgrado en Odontología Pediátrica y Ortopedia Maxilar. Odontóloga, especialista en Odontología Pediátrica y Ortopedia Maxilar por la Universidad del Valle.

  • Mónica María Duran Salas, Universidad del Valle

    Profesional de la Oficina de Asuntos Internacionales de la Facultad de Salud de la Universidad del Valle (Colombia). Fisioterapeuta por la Universidad del Valle.

  • Vivian Carla Junglos, Universidade Federal de Santa Catarina

    Estudiante de maestría del Programa de Posgrado en Ciencias de la Rehabilitación de la Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC - Brasil). Fisioterapeuta en el Hospital da Restinga e Extremo Sul (HRES). Residencia multiprofesional en salud: Cardiología por el Instituto de Cardiologia de Porto Alegre (IC/FUC). Fisioterapeuta - UFSC. Grupo de Investigacion Laboratorio de Evaluación y Rehabilitación Cardiovascular y Respiratoria.

  • Livia Arcêncio, Universidade Federal de Santa Catarina

    Profesora del Departamento de Ciencias de la Salud y Coordinadora del Programa de Posgrado en Ciencias de la Rehabilitación de la Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC - Brasil). Doctora en Ciencias – Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo (FMRP-USP). Especialista en Fisioterapia en Cuidados Intensivos de Adultos -ASSOBRAFIR. Fisioterapeuta - Universidade Estadual Paulista (UNESP). Grupo de Investigacion Laboratorio de Evaluación y Rehabilitación Cardiovascular y Respiratoria.

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Published

2024-12-23

How to Cite

Virtual international academic mobility in the framework of the Covid-19 pandemic. (2024). Campo Abierto, Journal of Education, 43(1), 33-46. https://doi.org/10.17398/0213-9529.43.1.33