Analysis of education for sustainable development in the curricular structure of education university degrees at University of Extremadura

Authors

  • María del Carmen Monserrat Sierra Profesora asociada Universidad de Extremadura Autor
  • Sixto Cubo Delgado Profesor titular Universidad de Extremadura Autor https://orcid.org/0000-0001-8802-9980

DOI:

https://doi.org/10.17398/0213-9529.43.1.19

Keywords:

Education for sustainable development; curricular research; teaching; University; teacher.

Abstract

La actual ley de educación LOMLOE aprobada en 2020, considera que la Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS) debe introducirse en la formación del profesorado.

Mediante un estudio descriptivo observacional a través de un análisis documental exhaustivo de los planes docentes de los grados en Educación Infantil, Educación Primaria y Educación Social de la Universidad de Extremadura para revisar la formación en EDS y la presencia de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). Se han analizado 125 asignaturas, 231 competencias y 773 líneas de TFG.

Se detecta que no existe una asignatura en ningún grado que sea EDS o similar y que muchas asignaturas incluyen competencias relacionadas con la educación para el desarrollo, pero faltan competencias relacionadas con la sostenibilidad. El grado en Educación Social es el que tiene más asignaturas y líneas de TFG relacionadas con los ODS y el de Educación Infantil el que menos.

Palabras clave: Educación para el desarrollo sostenible; investigación curricular; enseñanza; Universidad; docente.

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Author Biography

  • Sixto Cubo Delgado, Profesor titular Universidad de Extremadura

    Senior Lecturer in the Research Methods and Diagnosis in Education Area of Educational Sciences Department at Extremadura University.
    Degree and PhD in Psychology from the Autonomous University of Madrid. The doctoral thesis, entitled "DID: Expert System for the Evaluation and Diagnosis of Depression", aimed to design, develop and evaluate a system based on artificial intelligence to evaluate, according to the protocols of the functional analysis of behavior, and the DSM nosological diagnosis, the depressive problems.

    I have held various positions of responsibility in academic management, for example: Director of Educational Sciences Department; Coordinator of the PhD Programme “Innovation in Teacher Training. Guidance, educational practice studies and ICT in Education” by University of Extremadura; Coordinator of the University Master's Degree in Research in Teacher Training and ICT; Director of the virtual modality of the C.A.P.; Director of the Master in Special Education and Educational Inclusion; Member of the Governing Council at University of Extremadura; Member of the University Senate; Director of the Secretariat of New Technologies and Virtual Resources; Director of Research and Educational Prospection of the I.C.E.; Director of New Technologies of the I.C.E.; etc.

    3 six-year research periods recognized by the National Commission for the Evaluation of Research Activity (CNEAI).
    Author of 113 publications between articles, books and book chapters.
    Participation in 49 R+D+I Projects financed in competitive calls from Administrations or public and private entities.

    Direction of 33 PhD theses and numerous research works for obtaining the Diploma of Advanced Studies (DEA) and Master's Dissertation.

    Collaboration through teaching and research stays with numerous European, Latin American and African universities, for example: Curtin University (Australia), Tres de Febrero University (Argentina), Herzen State Pedagogical University (Russia), Borys Grinchenko Kyiv University (Ukraine), University of Silenia (Poland), University of Weingarten (Germany), Catholic University of Temuco (Chile), Colinas de Boé University (Guinea Bissau), University of Douala (Cameroon), Aalborg University (Denmark), several Portuguese universities, etc.

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Published

2024-12-23

How to Cite

Analysis of education for sustainable development in the curricular structure of education university degrees at University of Extremadura. (2024). Campo Abierto, Journal of Education, 43(1), 19-32. https://doi.org/10.17398/0213-9529.43.1.19