A review of cooperative learning experiences in experimental sciences

Authors

  • Rosario Isabel Herrada Valverde Universidad de Murcia Autor
  • Raúl Baños Navarro Universidad de Almería Autor

Keywords:

science education; active methodologies; cooperative learning; bibliographic review

Abstract

In recent years there has been a growing interest in certain active methodologies which, as in the case of cooperative learning, encourage students to acquire personal, social and professional skills. The twofold objective of this study is, on the one hand, to review the state of the art and to publicize the various experiences that have implemented this methodology by teachers of different subjects related to experimental sciences and, on the other hand, to encourage other teachers in these areas to become aware of the advantages and opportunities that this active methodology offers. The research concludes that cooperative learning is an appropriate methodology for teaching the experimental sciences, as it promotes the acquisition of skills and improves the academic performance of students, regardless of the stage of education and the subject in question.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rosario Isabel Herrada Valverde, Universidad de Murcia

    Licenciada en Psicopedagogía y Doctora por la Universidad de Almería. Desde 2011 es profesora contratada doctor del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Murcia. Anteriormente, ha impartido docencia en la Universidad de Almería y en la Universidad de Castilla-La Mancha (campus de Toledo). Ha realizado estancias de investigación en diferentes universidades y centros de investigación nacionales e internacionales (Universidade do Algarve, Portugal; Institute of Education, Londres, Reino Unido). 

    Sus intereses de investigación versan sobre las metodologías activas en contextos múltiples, incluyendo aprendizaje cooperativo, aprendizaje basado en problemas, aprendizaje basado en proyectos, así como el estudio de las TIC en la educación. 

  • Raúl Baños Navarro, Universidad de Almería
    Ingeniero en Informática y Doctor por la Universidad de Almería, y Licenciado en Economía por la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Acreditado en la figura de Profesor Titular de Universidad desde 2011, ha sido docente e investigador en las universidades de Almería, Granada y Murcia, habiendo visitado centros de investigación nacionales e internacionales. Actualmente es profesor contratado doctor del Departamento de Ingeniería de la Universidad de Almería.  Sus intereses de investigación versan sobre diferentes temas de ciencia e ingeniería, incluyendo las energías renovables y el ahorro energético.

Downloads

Published

2018-12-10

Issue

Section

ESTUDIOS

How to Cite

A review of cooperative learning experiences in experimental sciences. (2018). Campo Abierto, Journal of Education, 37(2), 157-170. https://revista-campoabierto.unex.es/index.php/campoabierto/article/view/2987