LOS MAPAS COGNITIVOS EN EL ANÁLISIS GRÁFICO DE LAS CONCEPCIONES DEL PROFESORADO DE CIENCIAS EXPERIMENTALES

Authors

  • Vicente Mellado Jiménez Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y de las Matemáticas. Facultad de Educación. UEX Autor
  • Carmen Peme-Aranega Departamento de Enseñanza de las Ciencias y la Tecnología. Universidad Nacional de Córdoba (Argentina). Autor
  • Carmen Redondo Muñoz Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y de las Matemáticas. Facultad de Educación. UEX Autor
  • María Luisa Bermejo García Departamento de Psicología y Sociología de la Educación. Facultad de Educación. UEX Autor

Keywords:

Cognitive maps. Teachers. Science Education. lnterviews. Questionnaires.

Abstract

In the article we describe the use of cognitive maps to analyse science teachers' conceptions from questionnaire ICDE ( lnventory of Teachers' Pedagogical and Epistemological Beliefs), designed and tested by Peme-Aranega et al. ( 1999), and semi structured interviews. The representation by means of cognitive maps gives an unfragmented overall picture of teacher’s beliefs, and favors the metacognition, because it allows each teacher to reflect about his/her conceptions.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2021-11-24

Issue

Section

ESTUDIOS

How to Cite

LOS MAPAS COGNITIVOS EN EL ANÁLISIS GRÁFICO DE LAS CONCEPCIONES DEL PROFESORADO DE CIENCIAS EXPERIMENTALES. (2021). Campo Abierto, Journal of Education, 22(2), 37-58. https://revista-campoabierto.unex.es/index.php/campoabierto/article/view/4285