CHILDREN´S SONGS TO LEARN MATH

Authors

  • Manuel Barrantes López Autor
  • Cristina Isabel Calvino Haut Autor
  • María Consuelo Barrantes Masot Autor
  • Victor Zamora Rodriguez Autor

Keywords:

Music; mathematics; songs; pre-school; primary.

Abstract

Music is a resource for teaching and learning mathematics contents to pre-school and the first levels of Primary Education. In this study an exhaustive search, selection and categorization of songs is carried. It is a powerful tool to make easy the teacher´s job in the learning and education mathematics contents. The result obtained from this investigation are 98 songs that have been distributed in 8 categories of analysis, in agreement with curriculum of pre-school and primary education, They are categorized in worksheets with sections such as: code of identification, period and course, corresponding category, goals, lyric and score, and a section with suggestions and activities to work the song in the classroom. All songs are included in a web page where they can be checked or downloaded.

Keywords: Music; mathematics; songs;  pre-school; primary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Manuel Barrantes López

    Doctor en Matemáticas por la Universidad de Extremadura

    Barrantes, M y Blanco, L. J. (2006). A  study of prospective Primary teacher`s conceptions of teaching and learning geometry. Journal of Mathematics Teacher Education, v.9, nº 5 ,411-436.

    Barrantes,M  y Balletbo, I.  (2012). La enseñanza y aprendizaje de la geometría en revistas científicas españolas de mayor impacto de la última década. Ed Litocolor. San Juan Bautista: Paraguay.

    Barrantes, M. y Barrantes, M.C. (2017). Geometría en la Educación Primaria. Ed. Indugrafic digital. Badajoz.

    Barrantes, M., López, M. y Fernández, M. A. (2015). Análisis de las representaciones geométricas en  los libros de texto. PNA, 9(2), 107- 127

    http://www.pna.es/Numeros2/pdf/Barrantes2015PNA9(2)Analisis.pdf

    Barrantes, M.; Mejía, Á. N.; Zapata, M. &Barrantes, M. C. (2018). El Teorema de Pitágoras mediante Software de Geometría Dinámica. Campo Abierto. Revista De Educación, 36(2), 151-166. Recuperado a partir de https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/campoabierto/article/view/2913

  • Cristina Isabel Calvino Haut

    Grado en Educación Infantil

    Máster en dca de las Ciencias E·xperimentales y de las Matemáticas por la UNex.

  • María Consuelo Barrantes Masot

    Grado en física por la Universidad de Valencia 

    Máster en Ingeniería biomédica en la Universidad del País vasco.

    Interesada en la Enseñanza de las matemáticas con publicaciones:

    Barrantes, M. y Barrantes, M.C. (2017). Geometría en la Educación Primaria. Ed. Indugrafic digital. Badajoz.

    Barrantes, M.; Mejía, Á. N.; Zapata, M. &Barrantes, M. C. (2018). El Teorema de Pitágoras mediante Software de Geometría Dinámica. Campo Abierto. Revista De Educación, 36(2), 151-166. Recuperado a partir de https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/campoabierto/article/view/2913

     Barrantes, M.; Barrantes, M. C. Zamora, V. y  Mejía, Á. N.;.  (2018). El teorema de Pitágoras un problema abierto.  Unión revista iberoamericana de Educación Matemática, 54, 92-112. Recuperado a partir de

    http://www.fisem.org/www/union/revistas/2018/54/05.pdf

     

  • Victor Zamora Rodriguez

    Doctor en Ingeniería  por Universidad de Extremadura.

    Ingeniero industrial

    Ingeniero con grado en química.

    Barrantes, M.; Barrantes, M. C. Zamora, V. y  Mejía, Á. N.;.  (2018). El teorema de Pitágoras un problema abierto.  Unión revista iberoamericana de Educación Matemática, 54, 92-112. Recuperado a partir de  

    http://www.fisem.org/www/union/revistas/2018/54/05.pdf

     

Downloads

Published

2020-12-14

How to Cite